Dyade 1995 - 1999

Dyade 1999/04: Bøker på benken

Psykologiske perspektiver på litteratur

God litteratur beveger. Virkelig god litteratur beveger på dypet – overskrider den konvensjonelle rasjonalitet, i sfærer som vanskelig kan beskrives annet enn gjennom litteraturen selv. Like fullt har litteratur og psykologi berøringsfelter. God litteratur vil alltid lodde psykologiske dimensjoner i tilværelsen. Gjennom perspektiver som er annerledes enn den vitenskapelige psykologi, javel, men samtidig med det menneskelige sinns uendelige kompleksitet som tema. Og god psykologi har gjerne hentet stoff til ettertanke og anskuelse i den betydelige litteratur. Ikke for å redusere den mangfoldige litterære virkelighet til noe fådimensjonalt, men snarere for å belyse menneskesinnets rikdom og uutgrunnelighet.

Dyade 1999/03: Gud lever, Gud dør Og djevelen har vært død lenge. Hvem er det vi har tatt livet av?

Den mest frodige og billedsterke fortelling om godt og ondt i vår kultur er Bibelen. Det blir kanskje tydeligere hvis vi leser den som en litt uvanlig roman, der Gud er hovedpersonen og Satans hans skygge.

Dyade 1999/02: Er vi barn for lenge?

Det er ikke noe nytt at vi bærer med oss oppvekstens tidlige erfaringer inn i voksen alder. I våre voksenrelasjoner gjentar vi de væremåter vi en gang lærte oss, i forhold til foreldre, søsken og klassekamerater. Dette er en form for ufrivillig psykososial arv. Vi har riktignok mulighet til å moderere den i voksen alder, men hvilke barndomserfaringer som er av størst betydning for barns utvikling, er fortsatt uklart.

Dyade 1999/01: Litteratur og meditasjon

Meditativ litteratur. Hva betyr det? Acem-meditasjon er en mental teknikk. Avspenning og egenutvikling. Metoden er enkel: gjenta en språklyd mentalt, mens tanker og bilder, følelser og kroppslige reaksjoner får spille seg ut. Hva er forbindelsen til litterær opplevelse? Utvikler metoden en lesemåte eller et litteratursyn? Nei. Ja. Dette er et forsøk på noen enkle refleksjoner om temaet.

Dyade 1998/04: Trender

Forandring. Det finnes i tilværelsen en grunnleggende usikkerhet. Vi tror vi vet hva som venter rundt neste sving, men det eneste sikre er det uventede. Plutselig tar begivenhetene en helt annen retning. Den som de siste årene har investert i aksjer eller trodd på lav rente, vet det. Eller hvem skulle for noen år siden tenkt seg at det viktigste politiske spørsmål for verdens mektigste land skulle være presidentens seksualliv?

Dyade 1998/03: Det har aldri vært lett å være barn – eller foreldre

Vårt samfunn preges av en foreldregenerasjon som hungrer etter bekreftelse.

Dyade 1998/02: Henrik Ibsen og Brand Gynt Fra sinne til forsoning

Henrik Ibsens dramatiske dikt  Peer Gynt er folkeeie, spilt på teatre over hele verden. Brand, som han skrev året før, langt fra så folkekjært. Denne unge presten som krever alt og går løs på hulhet og halvhet rundt seg, er ikke så lett å like. Han har ikke så ovmange forsonende trekk. Men Brand er en av de skarpeste profiler i verdenslitteraturen, mener professor Edvard Beyer. Den engelske Ibsen-biografen Michael Meyer hevder at Brand er den største tragedie i europeisk litteratur siden Shakespeares dager.

Dyade 1998/01: Den gylne stemmen. Wei Jingheng og kampen for menneskerettigheter i Kina

Wei Jingshengs kamp for demokrati i Kina er utgangspunkt for dette nummer av Dyade. Vi starter med klart fokus på mannen selv – hans liv og hans kamp. "Den gylne stemmen" er hans pseudonym.

Dyade 1997/04: Det gode liv – uten alkohol?

Om du drikker eller ei, er din sak. Skribentene i dette nummeret av Dyade har valgt å la være. Eier de ikke sans for det gode liv? Eller er det kanskje nettopp det de gjør?

Dyade 1997/03: Bortenfor Sofies verden – om selvforståelse

Søren Kierkegaard sier at «man tror i alminnelighet at det å være subjektiv er ingen kunst». Og han fortsetter: «Men nå å bli det man slik uten videre er, ( ... ) er den vanskeligste av alle oppgaver». I dette Dyade forsøker vi å se litt på dette vanskeligste. Det kan virke dristig. Vi går ikke i trygge fotspor tråkket opp av en lang filosofisk tradisjon. Bladet er kalt «Bortenfor Sofies verden» for å antyde at her famler vi oss frem i et landskap utenfor den etablerte filosofis domene, som Jostein Gaarder så levende beskriver i sin verdensberømte bok.

Dyade 1997/02: Mannen Peer Gynt og hans kvinner

En gang var Peer Gynt den norske nasjonalhelten. Han var et festspill. Det Norske Ritualet.Nå er han avslørt. Han er egoisten. Nazisten. Småborgeren. Mannsjåvinisten. Narsissisten. Den Norske Tullingen. Nå er avsløringen blitt et rituale. Peer representerer det vi alle kan ta avstand fra. Han uroer oss ikke.

Dyade 1997/01: Floskler eller visdom? Møte med øst-asiatisk tekning

Øst-Asia fremviser i dag en økonomisk vekst verden aldri har sett maken til. Det har de Konfusius å takke for, hevder noen. Folkelig konfusianisme gjør jakten på gode eksamener, økonomisk suksess og strålende titler til noe mer enn utvendig egoisme. Det dreier seg om å kaste glans over forfedrene, om familiens og klanens ære. Å trakte etter penger og posisjon er ikke bare en rett, men en plikt.

Ok